Zgłoś swoją prelekcję

Jeśli chciał(a)byś podzielić się swoją wiedzą i zaprezentować na jednym z naszych spotkań, wypełnij formularz zgłoszeniowy prelegenta i oczekuj na kontakt od jednego z liderów grupy. Zapewniamy, że odezwiemy się do Ciebie odpowiednio wcześniej, żebyś miał(a) wystarczająco dużo czasu na doszlifowanie swojego wystąpienia.

45-minutowa prezentacja do dla Ciebie zbyt długo? Zgłoś lightning talka! Może właśnie to będzie idealna formuła dla Ciebie.

Zachęcamy również, do zapoznania się z poniższymi wskazówkami, które pomogą Ci właściwie się do niego przygotować.

Strefa Pomysłów

Nie jesteś pewien czy temat, który chciałbyś przedstawić jest dla innych interesujący? Wrzuć go do naszej Strefy Pomysłów, żeby sprawdzić feedback społeczności.

Masz temat, o którym chciałbyś posłuchać? Strefa Pomysłów to idealne miejsce na podzielenie się nim. Może ktoś inny ma już taki temat przygotowany, ale bał się z nim wyjść do ludzi :)

Zobacz krótki filmik instruktażowy autorstwa Szymona:

Struktura prezentacji

W przygotowaniu prezentacji bardzo istotne jest odpowiednie jej ustrukturyzowanie. Dzięki temu publiczność będzie miała uczucie płynności prezentacji. Dodatkowo poniższa struktura pomaga w zawarciu wszystkich składników zapewniających profesjonalizm prelekcji.

Prezentację zaczynamy od wstępu, który często nazywamy “magicznymi trzema minutami”. Należy pamiętać, że publiczność w ciągu pierwszych trzech minut ocenia prezentującego, co w efekcie rzutuje na odbiór całego wystąpienia. Dlatego musimy dołożyć wszelkich starań, aby ta część była bardzo dobrze przygotowana i przećwiczona. Prezentację dobrze zacząć od przywitania wszystkich i przedstawienia siebie, a także swoich kompetencji w prezentowanej dziedzinie (nie chodzi tu o przechwalanie się wszystkimi innymi dokonaniami). Następnie w 1-2 zdaniach należy przedstawić główną tezę/cel prezentacji. W tym momencie składamy publiczności “obietnicę” tego, czego mogą się spodziewać po naszym wystąpieniu.

Kolejnym etapem jest przedstwienie i omówienie slajdu z agendą. Agenda ukazuje publiczności strukturę prezentacji, zapewnia poczucie bezpieczeństwa oraz informuje o jej przebiegu. Dzięki temu unikniemy przedwczesnych pytań dotyczących zagadnień, które planowaliśmy przedstawić w dalszej części.

Następnie przechodzimy do właściwej części prezentacji. Musimy pamiętać, żeby była ona odpowiednio zmodularyzowana. Moduły powinny tworzyć spójną całość. Należy wystrzegać się skakania po slajdach wprzód i w tył oraz innego rodzaju zakłócania ciągłości prezentacji.

Zakończenie prezentacji, jest równie ważne jak jej wstęp. Pamiętajmy, że to jest właśnie “ostatnie wrażenie” jakie po sobie zostawiamy. Tutaj musimy nawiązać do “obietnicy” jaką złożyliśmy na wstępie.

Cechy dobrych slajdów

  • Zwięzłość – unikamy slajdów z dużą ilością informacji. Zawsze myślmy o tym w ten sposób: mózg człowieka ma tylko jedną “ścieżkę audio”. W momencie, kiedy widzimy na slajdzie dużą ilość tekstu staramy się go przeczytać i nie skupiamy uwagi na słuchaniu.
  • Dobre grafiki – często dużo możemy uzyskać dobierając odpowiednią grafikę na slajdzie. Podczas, gdy czytanie slajdu kradnie “ścieżkę audio” publiczności, grafika odbierana jest osobno i dzięki temu może dopełnić to, o czym mówimy. Dlatego wykorzystując skojarzenia, możemy wzmocnić przekaz odpowiednią grafiką. Należy jednak pamiętać, że owa grafika musi być dobrej jakości. Wstawianie obrazka niskiej rozdzielczości lub clipartu niszczy poczucie profesjonalności prezentacji.
  • Spójność stylistyczna – musimy mieć wspólny styl dla wszystkich slajdów. Jeśli używamy jakiegoś koloru, musimy pilnować, aby przez całą prezentację podkreślał on ten sam zbiór pojęć. Przykładowo, możemy użyć czerwonego/zielonego dla określenia rzeczy złych/dobrych w kontekście prezentacji. Jeśli tak, to nie używamy tych kolorów w innym celu (np. wyróżnienia słowa).
  • Czytelność – musimy używać czytelnych czcionek (nie używamy czcionek symulujących styl pisany) oraz kolorów (prezentacja musi być czytelna i przyjemna do odbioru dla publiczności). Mówiąc o czytelności, musimy również wziąć pod uwagę oświetlenie sali oraz jakość projektora.
  • Podkreślanie tego co istotne – jeśli jesteśmy z jakichś powodów zmuszeni do umieszczenia większej ilości tekstu (np. cytatu) na slajdzie, musimy użyć kolorów i formatowania do podkreślenia słów kluczowych. Resztę tekstu natomiast możemy wyszarzyć, aby zaznaczyć, że nie jest on aż tak istotny. Podobnie jest z fragmentami kodu źródłowego.

Przygotowanie do prelekcji

  • Przećwicz ze stoperem minimum dwa razy całą prezentację. Dzięki temu sprawdzisz, ile mniej więcej czasu zajmie Ci zaprezentowanie tematu podczas spotkania.
  • W dniu spotkania przyjdź kilkanaście minut przed jego rozpoczęciem (15-30 minut). Będziesz miał(a) okazję przeprowadzić próbę generalną z rzutnikiem i sprawdzić, czy Twoja prezentacja jest jednakowo czytelna z każdego miejsca na sali.
  • Jeśli będziesz pokazywał(a) kod, zadbaj o powiększoną czcionkę w swoim ulubionym IDE. Wielu uczestników siedzi w dalszej odległości od ekranu i przy niewielkich rozmiarach czcionki mogą mieć problem z odczytaniem tego, co zaprezentujesz na ekranie.
  • Zostaw sobie kilka minut (około pięciu) na ewentualne pytania. Uczestnicy chętnie słuchają tego, co prelegent ma im do przekazania, chętnie również zadają pytania, gdy coś ich zainteresuje.
  • Gdy padnie pytanie od publiczności postaraj się je sparafrazować. Pozwoli Ci to upewnić się, że zostało ono dobrze zrozumiane. Nie bój się pytań – nie musisz być ekspertem w dziedzinie, o którą zostaniesz zapytany. Uczestnikami zadającymi pytania nie kierują złe intencje.
  • Staraj się utrzymywać kontakt wzrokowy z Twoimi słuchaczami. Nie zawsze jest to proste, ale pomoże Ci zbudować większe zaufanie na linii słuchacz-prelegent co powinno dodać Ci otuchy.

Sztuka prezentacji

Na deser cykl Sztuka prezentacji autorstwa Wiktora Niedzickiego.

Wstęp

Przed wystąpieniem

Jak sie ubrać?

Jak zacząć?

Konstrukcja

Mowa ciała

Ręce

Emocje